Тютюновий ринок в Україні

Український тютюновий ринок є одним з найбільш конкурентних та динамічних серед національних ринків тютюнової продукції. На ньому представлено близько 100 бренд-сімей і понад 350 найменувань сигарет, що свідчить про широкий вибір пропозицій і високий рівень конкуренції.

Динамічність ринку визначається наявністю великої різноманітності сигаретних форматів, частина з яких активно ростуть. Все більшу популярність набирають сучасні формати сигарет - Super Slims, King Size Super Slims, а також Slims і зовсім нові формати Queen Size та Ultra Slims. За останній рік їхня сукупна частка збільшилася на чверть і сьогодні становить 20% (за даними AC Nielsen за грудень 2014).

У розрізі сегментації ринку за міцністю сигарет також спостерігається тенденція до зростаючого попиту на сигарети з порівняно меншим вмістом смол і нікотину. Україна відрізняється від багатьох інших європейських ринків тим, що вподобання українських курців в основному пов'язані з сигаретами невисокою міцності, вміст смол в яких становить 2-8 мг. На частку таких сигарет припадає 66,5% ринку. При цьому сегмент сигарет легких з вмістом смол 1мг займає 5% ринку і їх частка продовжує скорочуватись.

Сьогодні більше 60% всіх сигарет, що продаються в Україні, представлені в низькому і середньому цінових сегментах. Ціна такої продукції складає до 15 гривень за пачку. У портфоліо Imperial Tobacco частка таких сигарет вище – приблизно 90%.  За останній рік частка преміального сегменту на ринку зросла до 18% ( на грудень 2015 року). Imperial Tobaссo представлена у сегменті преміальних сигарет брендом Davidoff.

Рівень споживання тютюнової продукції в Україні в цілому залишається сталим. За даними опитування споживачів в 2010-2014 році, регулярно курять 35-36% дорослого населення України у віці 18-64 роки (приблизно 9,3 млн. чоловік), викурюючи в середньому 15 сигарет на день. Протягом останніх двох років частка курців і частота куріння не зазнавали істотних змін.

Головна тенденція тютюнового ринку в Україні останніх років - падіння обсягів легального ринку. У 2014 року за даними компанії AC Nielsen річній обсяг ринку скоротився на понад 6,9% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

Ситуація, коли споживання залишається стабільним, а обсяги легального виробництва скорочуються, свідчить про заміщення легального продукту нелегальним. Зростання пропозицій дешевої неврахованої продукції на ринку є результатом неодноразового непрогнозованого підвищення ставок акцизного збору на сигарети. Українські курці, не витримуючи систематичного підвищення цін на легальні сигарети, переходять на більш дешеву контрабандну та контрафактну тютюнову продукцію.

Тютюнова галузь є одним з провідних індустрій за кількістю податкових відрахувань до національного бюджету. Так у 2014 році виробники тютюнової продукції сплатили до державного бюджету понад 20 мільярдів гривень податків, з яких 17,9 мільярди гривень складає акцизний збір з тютюнових виробів. Про значимість легальної тютюнової індустрії говорить той факт, що в «десятку» найбільших платників податків України входять три тютюнові компанії.